Osnovna škola Višnjevac

Erasmus+ promatranje nastave, Velká Bystřice- Češka, učiteljica Ena Horvat

by | 2.12.2025.

U sklopu Erasmus+ akreditacije Osnovne škole Višnjevac, od 24. do 28. studenoga 2025. godine imala sam priliku sudjelovati na promatranju nastave (job shadowing) u mjestu pokraj Olomouca, Velká Bystřice u Češkoj. Tijekom tog tjedna domaćin mi je bila škola Masarykova základní škola a mateřská škola Velká Bystřice.

Nastavu sam promatrala zajedno sa šest učitelja iz Španjolske, Italije i Cipra, a boravak u međunarodnom okruženju omogućio mi je razvoj interkulturalne osjetljivosti, otvorenosti i razumijevanja različitih obrazovnih pristupa.

Na početku svog boravka upoznala sam školu, učitelje i stručne suradnike, kao i njihov način rada. Školu pohađa oko 600 učenika raspoređenih u 9 razreda. U nju se upisuju sa 6-7 godina, a završavaju je s 15-16. Nastava se održava isključivo u jutarnjoj smjeni koja započinje u 7:40, a traje najkasnije do 14:30. Mobilni uređaji zabranjeni su na razini cijele škole, kako tijekom nastave tako i za vrijeme odmora.

Posebno su me iznenadili predmeti koje imaju u školi, a drugačiji su nego u Hrvatskoj, poput kuhanja, obrade drveta, robotike, te širokog spektra izbornih stranih jezika poput njemačkog, španjolskog, francuskog i talijanskog. Nažalost, susreću se s problemom nedostatka učitelja stranih jezika pa iz tog razloga ponekad nije moguće organizirati nastavu iz tih predmeta.

Kurikulum Republike Češke vrlo je otvoren, pa tako škole same odabiru dio predmeta koje će poučavati, ovisno o afinitetima svojih učenika i mogućnostima koje škola nudi. S učenjem engleskog jezika započinju od 3. razreda te su iz tog razloga njihovi učenici za nijansu slabiji od naših, no bez obzira na to pokazuju snažnu motivaciju za učenje kao i za razgovor na engleskom jeziku.

Ono što mi se svidjelo u češkoj školi bila je činjenica da postoji snažna integracija među predmetima. Učitelji razredne nastave predaju sve predmete, pa osim uobičajenih šest predmeta predaju još informatiku i engleski jezik. Zbog toga provode veću integraciju između predmeta te tako na primjer, tijekom učenja zastava i glavnih gradova država iz geografije, uče nazive tih država i glavnih gradova na engleskom jeziku. Također, u predmetu koji zovu biologijom/prirodom u 5. razredu poučavaju sadržaje povezane s fizikom i geografijom te na taj način učenicima omogućuju cjelovitije shvaćanje gradiva i lakše povezivanje različitih sadržaja.

Kao nedostatak sam primjetila činjenicu da učenici koriste vrlo malen broj udžbenika. Do 4. razreda koriste samo čitanku iz Češkog jezika i udžbenik iz matematike, a tek kasnije postupno uvode udžbenike koji imaju vrlo mali broj stranica i minimalnu količinu teksta. Umjesto udžbenika, za svaki predmet sami izrađuju svoje vježbenice u koje lijepe materijale koje su radili na satu, a učitelji sami kreiraju svoje materijale, kao i kurikulum svoga predmeta. Takav pristup problematičan je tijekom selidbe učenika u drugu školu jer ne postoji redoslijed nastavnog sadržaja koji se prati, pa se učenik može susresti s problemima pri praćenju nastave u drugoj školi.

Učenici su vrlo mirni i komunikativni, a tijekom našeg boravka bili su vrlo znatiželjni i trudili se postaviti nam što više pitanja vezanih za nas, naše zemlje i naše jezike. Posebno ih je iznenadila sličnost češkog i hrvatskog jezika pa su pokazali interes za učenje hrvatskih riječi.

Tijekom pet dana boravka najčešće sam prisustvovala satima engleskog jezika kod triju različitih učiteljica, a imala sam priliku posjetiti i sate matematike, informatike, prirode, geografije, robotike, likovnog, kuhanja i obrade drveta. Promatranje različitih sati potaknulo me na stvaranje novih ideja koje mogu primijeniti u vlastitoj nastavi. Učiteljice redovito koriste pametnu ploču, razne online alate, tekstove za slušanje, videomaterijale i druge izvore.

Boravak u Velkoj Bystřici pokazao se kao iznimno vrijedno iskustvo koje je obogatilo i moj profesionalni i osobni razvoj. Razmjena iskustava s tamošnjim učiteljima te sudjelovanje u nastavi omogućili su mi dublji uvid u razlike između češkog i hrvatskog obrazovnog sustava, ali i istaknuli brojne sličnosti te zajedničke izazove s kojima se svi susrećemo. Cijeli je posjet bio izvrsno organiziran i vrlo poticajan, a posebno me raduje mogućnost nastavka suradnje i komunikacije s učiteljima škole domaćina, kao i ostalim učiteljima koji su sudjelovali na praćenju nastave u Češkoj.

Ena Horvat, Osnovna škola Višnjevac

Skip to content