Osnovna škola Višnjevac

Erasmus+ mobilnost učenika u Puerto de Mazarrón, Španjolska

by | 28.02.2025.

Od 17. do 21. veljače 2025. godine, učenici Osnovne škole Višnjevac sudjelovali su u okviru Erasmus akreditacije naše škole na grupnoj mobilnosti u mjestu Puerto de Mazarrón u  Španjolskoj. Škola domaćin je bila Instituto Enseñanza Secundaria Antonio Hellín Costa, a sudjelovalo je šest učenika sedmih razreda: Petra Peko Lončar i Mislav Majsterić (7.a), Dora Kučinac i Marko Kelemen (7.b) te Niko Podgorščak i Viktor Đuras (7.c) u pratnji ravnatelja škole Dane Končara, učiteljice matematike i informatike Nikoline Jakić i Mirjane Bagarić, učiteljice matematike i fizike. Tijekom petodnevne mobilnosti učenici su sudjelovali u aktivnostima usmjerenima na tri cilja: suočavanje s klimatskim promjenama, razvoj digitalnih vještina te aktivan oblik poučavanja i učenja, s naglaskom na tjelesnu aktivnost. Planiralo se  također steći vještine interkulturalnog učenja: povećanu toleranciju, poštovanje i svijest o različitim praksama i kulturama, razvijanje društvenih odnosa i prijateljstava, te komunikaciju i interakciju na engleskom jeziku.

Škola domaćin broji oko 800 učenika starosti od 12 do 18 godina. Takozvana sekundarna škola obvezna je za učenike do 16 godina, a zadnje dvije godine učenici se školuju za nastavak obrazovanja na fakultetu ili završavaju za određeno zanimanje. Ako će nastaviti školovanje na fakultetu, tada se dijele na STEM područje, zatim društveno-humanističko te umjetničko područje. Tim učenika domaćina su bili njihov 2.razred srednje škole, što odgovara našem 7.ili 8. razredu osnovne škole. Nastavu uvijek imaju prijepodne, tj. od 8.20 h do 14.20 h. Učenici imaju dvaput po 3 sata nastave s pauzama do 5 min između sati te jednom duljom pauzom od 25 minuta. Nemaju obrok u školi, ali tko želi može si kupiti nešto u školskoj kantini. Znak za početak i kraj sata je glazba umjesto zvona. Dulju pauzu učenici provode u školskom dvorištu i na igralištu, a cijelo područje škole je ograđeno i zaključano te učenici mogu izaći iz škole samo ako idu kući. Također, korištenje mobitela na nastavi zabranjeno je na razini cijele države. Neke od vrijednosti koje škola želi usaditi učenicima su: odgovornost, tolerancija, poštovanje, uloženi trud, osjećaj pravednosti, empatija, jednakost, održivost, nulta tolerancija na nasilje, sampouzdanje, kritičko razmišljanje i drugo.

Prvi dan našeg boravka u školi domaćinu započeo je srdačnim dočekom učenika i učitelja u školi domaćinu. Uslijedile su prezentacije s ciljem upoznavnanja zemlje, regije i škole, ali i naših tradicija. Pripremili smo i interkulturalni doručak s tradicijskim slanim i slatkim proizvodima. Poslijepodne smo svi otišli u mjesto Mazarron gdje smo pod vodstvom lokalnog vodiča posjetili zatvoreni rudnik minerala, željeza, olova, bakra i sumpora gdje su učenici učili o rudarskoj povijesti. Osim što smo naučili o rudarenju, saznali smo i o teškim uvjetima rada rudara. Djeca su u rudnicima počinjala raditi već s deset godina, radni dan trajao je 13 sati, a zbog opasnih uvjeta i izloženosti otrovnim plinovima, mnogi rudari nisu doživjeli četrdesetu godinu života. Danas su rudnici uglavnom napušteni, no crvene i žute mineralne naslage i dalje podsjećaju na rudarsku prošlost grada. Posjetili smo i staru gradsku vijećnicu u kojoj smo nakratko doživjeli kako je nekad, ali ponekad i danas, izgledala rasprava gradonačelnika i gradskih vijećnika o važnim pitanjima. Na kraju smo posjetili  izložbu karnevalskih kostima u zgradi koja je nekad bila gradski kasino. 

Drugi dan učenici su sudjelovali na nastavi španjolskog jezika, a zatim i na  radionici o održivom razvoju. Popodne smo zajedno sa timom učenika iz škole proveli u obilasku povijesnih i prirodnih znamenitosti Puerto de Mazarróna, uključujući Torre de los Caballos, Barco Fenicio i Factoría Romana de Salazones u kojoj smo vidjeli kako su se nekada konzervirali morski plodovi.  

Trećeg dana domaćini su za učenike pripremili različite aktivnosti kojima je glavni cilj komunikacija učenika na engleskom jeziku s obzirom da je i to cilj naših mobilnosti. Također sudjelovali su i na radionici na kojoj je prikazano kako otpad pretvoriti u korisni predmet. Tako su od kutije mlijeka izradili mali novčanik, a prikazani su i ostali predmeti koji se mogu izraditi. Isti dan smo imali priliku posjetiti repliku broda Nao Victoria koji je u našem tjednu mobilnosti bio usidren u luci. Vodič na brodu upoznao nas je sa španjolskom povijesti moreplovstva te životom na brodu u vrijeme plovidbi. Isti dan, poslijepodne su učenici proveli vrijeme s domaćinskim obiteljima, što je bila izvrsna prilika za upoznavanje španjolske kulture iz prve ruke. Kušali su tradicionalna jela poput tortilja, omleta, šnicli, krumpira i graška. Nakon ručka, uputili su se na plažu gdje je bio najbolji dio dana, a to je druženje i razgovor u prekrasnom krajoliku.

Četvrtog dana našeg boravka u Španjolskoj uputili smo se na cjelodnevni izlet u Cartagenu, jedan od najstarijih i najvažnijih gradova u regiji Murcia. Cartagena je osnovana 227. godine pr. Kr. pod imenom Qart Hadasht od strane Kartaginaca, a kasnije su je osvojili Rimljani, koji su joj dali današnje ime i pretvorili je u jednu od najvažnijih vojnih i trgovačkih luka antičkog svijeta. Tijekom stoljeća grad je bio središte brojnih ratova, trgovačkih ruta i kulturnih previranja, a danas je poznat po svojoj bogatoj arheološkoj baštini i impresivnim povijesnim građevinama. Šetajući gradom, divili smo se njegovoj bogatoj povijesti i arhitekturi. Pogledom na grad dominira utvrda Castillo de la Concepción, koja je izgrađena u obrambene svrhe i svjedoči o vojnoj važnosti Cartagene kroz stoljeća.

Tijekom posjeta, obišli smo arheološki muzej podmorja, gdje smo imali priliku vidjeti razne artefakte i saznati više o podvodnoj arheologiji i morskom naslijeđu ovog kraja. Oduševili su nas eksponati povezani s drevnim brodolomima, trgovačkim putovima i tehnikama istraživanja podmorja. Nakon razgledavanja, uslijedio je ručak, a zatim smo prošetali jednom od glavnih shopping ulica. Ovaj dio dana bio je opuštajući i zabavan – uživali smo u istraživanju raznih trgovina i kupovini suvenira. Svi smo bili sretni jer smo pronašli mnoštvo zanimljivih stvari koje ćemo ponijeti kući kao uspomenu na ovaj izlet. U kasnim popodnevnim satima vratili smo se u Puerto de Mazarrón, puni dojmova i novih saznanja o fascinantnoj povijesti i kulturi Cartagene.

Naš posljednji dan u Španjolskoj bio je ispunjen prirodnim ljepotama, tradicionalnim običajima i emotivnim oproštajem. Ujutro smo se okupili ispred škole i autobusom krenuli prema Punta Belli, prekrasnom obalnom području poznatom po svojim geološkim i paleontološkim značajkama. Punta Bella je regija bogata fosilima, a geološke formacije na ovom području datiraju više od 7 milijuna godina unatrag. Tijekom našeg obilaska imali smo priliku vidjeti fosilizirane ostatke drevnih morskih organizama, sedimente koji svjedoče o promjenama klime i stijene neobičnih oblika koje su nastale dugotrajnim erozijskim procesima. Šetnja je bila duga oko 7 kilometara, ali je vrijedilo svakog koraka. Hodali smo duž impresivnih litica koje se strmo spuštaju prema moru, divili se boji stijena koje prelaze iz crvene i narančaste u zlatnožutu, te slušali zanimljive priče vodiča o geološkoj prošlosti ovog područja. Punta Bella nije samo znanstveno značajno područje, već i pravi vizualni spektakl, koji nas je ostavio bez daha.

Nakon povratka u školu, uslijedila je svečana ceremonija dodjele certifikata, na kojoj su svi sudionici Erasmus projekta dobili priznanja za sudjelovanje. Bila je to emotivna i svečana prilika, tijekom koje smo se prisjetili svih nezaboravnih trenutaka koje smo proživjeli tijekom tjedna. Zahvalili smo domaćinima na njihovoj gostoljubivosti i prijateljstvu, razmijenili kontakte i dogovorili se da ćemo ostati u kontaktu.

Završna svečanost bila je popraćena tradicionalnim španjolskim ručkom, gdje smo imali priliku kušati razna autentična jela. Među njima su se istaknuli:

  • Omlet s krumpirom i graškom – klasično jelo španjolske kuhinje
  • Paella – poznato jelo od riže, povrća i plodova mora
  • Pita od ribljih plodova – ukusna slana pita s morskim plodovima
  • Krema od čokolade i prženi limunovi listovi – zanimljivi i neobični deserti
  • Tradicionalni uskrsni kolač „Torta de pascua“ – slatka delicija koja je simbol blagdana u Španjolskoj

Nakon ručka nastavili smo druženje s učenicima iz Erasmus tima, igrajući odbojku, nogomet i druge sportske igre. Svi smo bili svjesni da se naše putovanje bliži kraju, ali smo uživali u svakom posljednjem trenutku, smijući se i razgovarajući s prijateljima koje smo stekli.

Ova mobilnost bila je iznimno vrijedno iskustvo za učenike, ne samo u akademskom smislu već i u razvoju interkulturalnih vještina. Kroz različite aktivnosti, učenici su poboljšali svoje digitalne i jezične kompetencije, razvili svijest o održivosti i stekli nova prijateljstva. Zahvaljujemo domaćinima na gostoprimstvu i radujemo se budućim Erasmus+ projektima!

Izvijestili: Nikolina Jakić i Mirjana Bagarić

Skip to content