U okviru Erasmus+ akreditacije OŠ Višnjevac, od 1. do 5. prosinca 2025. godine sudjelovala sam u aktivnosti job shadowinga/promatranja nastave u Italiji, u mjestu Atri i okolnim školama. Cilj mobilnosti bio je upoznati se s talijanskim obrazovnim sustavom, promatrati nastavu na različitim obrazovnim razinama te razmijeniti iskustva s kolegama učiteljima, s posebnim naglaskom na inkluziju, suvremene nastavne metode i kreativne pristupe učenju.
Tijekom boravka imala sam priliku posjetiti više škola – od predškolskih i osnovnih do nižih i viših srednjih – u Atriju, Fontanelle i Casoliju. Posebno vrijedno iskustvo bio je posjet školi u bolnici u Atriju, koja omogućuje kontinuitet obrazovanja djeci tijekom liječenja te naglašava važnost emocionalne podrške uz nastavni proces.
Casoli, jedno od mjesta čije sam škole posjetila, djeluje poput muzeja na otvorenom, budući da su fasade kuća ukrašene slikama poznatih umjetnika. Takvo okruženje potiče učenike na učenje kroz promatranje, istraživanje i neposredno iskustvo, brišući granicu između učionice i stvarnog života.
Talijanski obrazovni sustav već desetljećima provodi potpunu inkluziju, pa su učenici sa svim vrstama teškoća uključeni u redovnu nastavu uz podršku stručnih učitelja za potporu. Iako je inkluzija snažna vrijednost sustava, učitelji ističu i izazove, osobito u razredima s velikim brojem učenika s posebnim potrebama, gdje je teško zadovoljiti potrebe svih učenika na jednak način.
Posebno vrijedno iskustvo bio je posjet školi u bolnici u Atriju, koja omogućuje nastavak obrazovanja djeci tijekom liječenja te snažno naglašava važnost emocionalne i obrazovne podrške učenicima u osjetljivim životnim okolnostima.
Nastava se odvija u poticajnoj i opuštenoj atmosferi, učenici sjede na podu tijekom različitih aktivnosti, učitelji koriste puno vizualnih materijala, rad u paru i međusobne podrške. Zanimljivo je i da se fizički dodir kao oblik ohrabrenja doživljava prirodno, dok školski psiholog u škole dolazi prema potrebi iz bolnice.
Školski prostori ispunjen je učeničkim likovnim radovima i reprodukcijama slika poznatih umjetnika, često na teme mira, tolerancije te dječjih i ženskih prava. Nastava je u velikoj mjeri interaktivna, a učenici su aktivno uključeni u istraživačke zadatke, rasprave i projektni rad.
Posebno su me inspirirali kreativni pristupi nastavi engleskog jezika te primjena CLIL-a u višoj srednjoj školi, primjerice u nastavi geografije, gdje se sadržaji obrađuju na engleskom jeziku uz poticanje kritičkog mišljenja. U manjim školama s kombiniranom nastavom učenici više pišu, što pozitivno utječe na razvoj motorike, pravopisa i samostalnosti.
Ova mobilnost bila je vrijedna prilika za moj profesionalni razvoj, razmjenu iskustava i promišljanje o vlastitoj nastavnoj praksi. Stečena znanja i ideje bit će podijeljene s kolegama i postupno ugrađene u nastavni rad, čime Erasmus+ akreditacija potvrđuje svoju vrijednost kao snažan alat za učenje, razmjenu i unapređenje školskog okruženja.
Izvijestila: Doroteja Vojedilov
