U razdoblju od 25. do 29. studenog 2024. sudjelovala sam na job shadowing-u u sklopu Erasmus+ akreditacije u Osnovnoj školi Toneta Pavčka u Mirnoj Peči u Sloveniji. Ovaj program omogućuje promatranje rada stručnjaka u inozemstvu s ciljem razmjene ideja i praksi.
Mjesto Mirna Peč, smješteno u regiji Dolenjska, blizu Novog Mesta, ima oko 2800 stanovnika.
Prvog dana u školi su me dočekala poznata lica. Naime, nekoliko učiteljica iz Slovenije nedavno je posjetilo našu školu u sklopu grupne mobilnosti i job shadowing-a. Program smo započeli obilaskom škole. Škola je novija (iz 2005. godine), moderna i prilagođena potrebama suvremenog obrazovanja. Nosi ime slovenskog pjesnika Toneta Pavčka. Ima oko 370 učenika. Učionice su živopisne, ispunjene dječjim radovima, a u sklopu škole nalazi se i vrtić. Razgovarali smo o razlikama između slovenskog i hrvatskog obrazovnog sustava. U Sloveniji osnovna škola traje devet godina, a djeca kreću u školu godinu dana ranije nego u Hrvatskoj. Nastavna godina traje od 1. rujna do 24. lipnja, uključujući 35 nastavnih tjedana, dok su ostali dani posvećeni aktivnostima poput sportskih, kulturnih, tehničkih dana i sl. Tijekom mog boravka u školi učenici su izrađivali prigodne ukrase za školski sajam.
Učenici pohađaju samo jutarnju smjenu. Mnogi ostaju u produženom boravku koji je besplatan za učenike od 1. do 5. razreda. Skupine u produženom boravku su kombinirane. Učenici 1. razreda u produženom boravku ne pišu zadaću – trebaju se odmoriti od nastave i radne navike stjecati kod kuće. Učenici ostalih razreda zadaće pišu u produženom boravku.
Tijekom posjeta razgovarala sam s učiteljicama koje su bile vrlo otvorene, srdačne i spremne za razmjenu iskustava. U razgovoru sam saznala kako učenici u prvom razredu uče samo velika slova formalnog pisma, dok mala slova i rukopisno pismo uče u drugom razredu. Nastava je strukturirana s fokusom na praktičnost, npr. učenici prvog i drugog razreda ne koriste gumice već ispravljaju greške precrtavanjem, što sprječava oštećivanje papira. Engleski jezik počinju učiti u drugom razredu, dok tjelesnu i zdravstvenu kulturu imaju tri sata tjedno do sedmog razreda.
U školi se nalazi i školska knjižnica koja je predivno uređena i pruža učenicima i učiteljima pristup širokom spektru književnih djela. Knjižnicu posjećuju čak i vrtićarci.
Posebno su zanimljivi projekti usmjereni na održivost i svakodnevne aktivnosti učenika, poput samostalne pripreme obroka za doručak– učenici dobiju pecivo, nož i namaz koji sami razmazuju na kruh.
Učenici razredne nastave započinju sat sjedenjem u krugu, što pomaže u strukturiranju dana. Jedna od učiteljica kod koje sam bila na ploču nacrta što će se i kada raditi. Učenici znaju koji simbol što znači i prate napisano. Učiteljice koriste razne digitalne alate. Jasno definiraju zaduženja učenika, što potiče odgovornost. Gotovo u svakom razredu nalazi se plakat sa zaduženjima učenika i oni ih se pridržavaju pa tako učiteljica ima svoje pomoćnike, zna se tko je prvi u redu, a tko zadnji, zna se tko pali i gasi svjetlo u razredu, tko briše stol nakon jela, tko zalijeva biljke u učionici…
Osim škole u Mirnoj Peči, posjetila sam Osnovnu školu Karla Destovnika – Kojuha u Ljubljani. Promatrala sam sustave podrške za učenike s teškoćama i metode inkluzivnog obrazovanja. Škola radi s djecom različitih sposobnosti i potreba, uključujući učenike s intelektualnim, tjelesnim ili emocionalnim poteškoćama, kao i s učenicima iz različitih kulturnih i jezičnih sredina. Poseban odjel za djecu s teškoćama otvoren je ove godine. Učenike iz tog razrednog odjela uključuje se u ostale odjele kada god je to moguće.
Sudjelovanje u Erasmus+ programu i razmjena iskustava s kolegama iz Osnovne škole Toneta Pavčka i Osnovne škole Karla Destovnika – Kojuha bila je izuzetno korisna i obogatila moje profesionalne vještine, unaprijedila komunikaciju i omogućila mi dublje razumijevanje inkluzije i održivosti u obrazovanju. Ovo ću znanje primijeniti u svom radu i rado ga podijeliti s kolegama.
Izvijestila: Maja Grbačić, učiteljica razredne nastave