
Što sve kao učenik – građanin mogu naučiti na izbornom predmetu Građanski odgoj i obrazovanje u 8. razredu
I ove školske godine 2024./2025., kao i dosadašnjih 12 godina ostvarivanje i provođenje predmeta građanskog odgoja i obrazovanja, zahtjevalo je dosta umijeća i vještina kako bi učenici mogli steći potrebna znanja i kritičko promišljanje za život.
Teorijski dio nastave učenici su pohađali u našoj školi kroz radionice, vježbe i pojmove koji ih pripremaju za terenski i praktični dio nastave. Najvažniji dijelovi ovoga predmeta su ipak stjecanje vještina i znanja na terenskoj nastavi, odnosno praktični dio nastave koji je prava priprema za život, promatranje životnog okruženja i kritičko promišljanje o doživljenom.
Mladu osobu bez iskustva ne može se dovoljno obrazovati samo kroz učioničku nastavu.
Ono što naš predmet čini posebnim je aktivno sudjelovanje u kreiranju života u našem mjestu, školi i bližem okruženju. Svojim idejama učenici su utjecali na poboljšanje života mladih u našem naselju. Krenuli su kroz analizu i kritički osvrt o sadašnjem stanju, njihovim potrebama i na koji način mlade ljude potaknuti da se uključe u još većem broju.
Početkom godine učenici sudjeluju u kreiranju i poboljšanju prostornog uređenja škole i mjesta, tako i stvaranju programa aktivnosti u lokalnoj zajednici. Na prvim nastavnim satima nakon predstavljanja građanskog i što nam sve može omogućiti učenje u tom predmetu, krećemo na planiranje onoga što nas zanima kao budućeg građanina: stvaramo ideje, mogućnosti i projekte. Odnosno, razmišljamo, što sve možemo promijeniti u školi, mjestu i gradu i županiji, za bolji život mladih.
Upisujemo se za predložene aktivnosti kao što su volontiranje ( u lokalnim vrtićima, za pomoć starijim osobama, invalidima, pružanje prve pomoći, volontiranje u Crvenom križu, azil za pse,…) poduzetništvo, ekologija, kako saditi biljke i opstati u ekološki promjenjivim uvjetima života, sudjelovanje u demokraciji kao promatrači na izborima, razgovarati s mladim volonterima iz svijeta, upoznati gradske i županijske vlasti i rad institucija, upoznati rad darovitih studenata, upoznavanje dijelova naše domovine kroz događaje iz Domovinskog rata kojim smo obranili Hrvatsku i stvorili temelj za i uvođenje demokratskih načela, sudjelovanje u natjecanjima volontera te manifestacijama dodjele nagrada najaktivnijima i najhumanijima…
Svaki terenski rad obradimo i na nastavnom satu u školi, kroz radionice i pojmove vezane uz šest dimenzija građanskog: ljudsko-pravno, političko, društveno, međukulturno , gospodarsko i ekološko područje poučavanja.
Drugi dio kurikuluma obradimo teorijski u školi, a kasnije iskustveno provedemo na terenskoj nastavi. U učionici se pripremamo kroz radionice za određene životne situacije kao što su promišljane i razvijanje svijesti o ljudskom dostojanstvu, razumijevanje značenja biračkog prava, razvijanje svijesti o značenju demokracije i njenih pravila i postupaka, sposobnost kritičkog mišljenja i uvida u probleme odgovornosti i slobode. Osvijestiti situacije u kojima smo bili diskriminirani i u kojima smo druge potcjenjivali ili ponižavali, razvijati svijest o tome tko ili što upravlja našim ponašanjem u grupi, prepoznati predstavnike vlasti, poznavati pojam ustavne vlasti, razviti sposobnost procjenjivanja pravila i zakona, razumjeti vezu između slobode i jednakosti kao individualnih vrijednosti i građanskih prava i sloboda, autorska prava. Lako ispuniti obrasce za određene natječaje i prijave.
- Kronologiju događanja – kroz područja praktičnog – terenskog dijela nastave, u nastavnoj godini 2024.-2025.pogledajte u priloženom dokumentu.